nl uk
Over Ons

Senior Search Strategist

Je moet het spelletje tegen de blackbox genaamd Google leuk vinden. Het zoeken naar een antwoord op de vraag: wie of wat moet ik porren om iets voor elkaar te krijgen.

TEGEN DE STROOM IN ZWEMMEN

Is er iemand te vinden die van jongs af aan SEO-er wilde worden? We betwijfelen het. Google viert dit jaar zijn 14e verjaardag. We hebben dus te maken met een zeer jonge industrie. Arturo droomde als kind ook niet van een toekomst als SEO-er, maar als Programmeur en digitale ontdekkingsreiziger was hij wel één van de eerste die zich ging verdiepen in de wondere wereld van algoritmes, ranking en SEO.

Arturo begon 20 jaar geleden als Programmeur bij een klein software bedrijf, toen ICT nog automatisering heette en Windows nog opgestart moest worden vanuit DOS. Tot iemand hem vele jaren later, tipte over een vacature voor Search Engine Specialist bij Tribal. Het was geen programmeer-job, maar wel iets waarbij je je hersens moest gebruiken.

Arturo:
“Bill Gates heeft ooit gezegd: “De leercurve van een programmeur is 3 à 4 jaar. Er komen natuurlijk wel nieuwe dingen bij, maar de echte groei is dan over.” Je moet nieuwsgierig blijven, altijd weer willen leren en openstaan voor nieuwe ontwikkelingen.”

Toch wel een uitzonderlijke keuze voor een techneut. Hij werd gegrepen door het spelletje tegen de blackbox genaamd Google. Het zoeken naar een antwoord op de vraag: wie of wat moet ik porren om iets voor elkaar te krijgen? Er was in die tijd één forum waarop iemand met de naam ‘The GoogleGuy’ (Matt Cutts is tegenwoordig de spokesperson van Google) heel af en toe wat los liet over het zoekgedrag van Google, maar voor de rest was het bedenken en experimenteren. Gaandeweg veranderde het landschap. Google werd niet alleen intelligenter en beter in het tonen van de juiste resultaten aan haar gebruikers, bedrijven begonnen ook steeds meer in te zien dat het, op een degelijke en voor Google bruikbare manier, bouwen van hun website absolute noodzaak was.

Arturo had als jongen al een boekje waarin hij alle interessante code opschreef

Arturo had als jongen al een boekje waarin hij alle interessante code opschreef

EEN DRIEHOEKS-VERHOUDING

Als programmeur had hij het voordeel dat hij in een meeting met Online Marketeers en Programmeurs als Search Engine Specialist niet alleen de strategie kon neerleggen, maar ook mee kon praten over de implementatie.

Arturo:
“Programmeurs willen meestal geen gedonder. “Het werkt goed, dus ga ik het echt niet aanpassen.” Dan is het de uitdaging om een plan voor elkaar te boksen en als je kunt meedenken over de implementatie, komt dat goed van pas.”

Een down-to-earth houding kenmerkt Arturo’s manier van werken. Het optimaliseren voor Google is enorm belangrijk, maar je kunt er ook in doorslaan. Het mag nooit de gebruikerservaring schaden. Het gaat er namelijk altijd om dat zo veel mogelijk gebruikers hun doel bereiken op de website.

NEXT

We bevinden ons in een sociale revolutie en Google heeft een flinke achterstand. Pagerank is achterhaald naarmate meer mensen sharen in plaats van links te plaatsen op het web. Google koopt noodgedwongen data van Twitter om niet achter te blijven wanneer gebruikers op Google naar zaken zoeken die op Twitter al lang trending zijn. Daarnaast is Facebook een doorn in het oog van Google.

Arturo:
“Ik heb nog nooit gezien dat Google een nieuwe dienst zo agressief wil laten slagen als Google+. Ze hebben in het verleden vaker verbeterde versies gemaakt van bestaande concepten, maar als ze niet aanslaan, wordt terecht de stekker eruit gehaald. Kent iemand Google Buzz (digg cloon), Google Wave (Email/IM/Social mashup), Google Knol (Wikipedia cloon) of Google video nog (voordat ze YouTube overnamen)?”

Arturo ziet voor het eerst dat Google statistieken verfraaid om Google+ beter te laten lijken. Op alle plekken worden Google zoekresultaten verrijkt met Google+ informatie, terwijl dit ook mogelijk is met data van LinkedIn, Facebook en Twitter. Volgens Arturo is dit niet om de gebruikerservaring te verbeteren, maar om meer actieve Google+ profielen te verkrijgen. Het is duidelijk dat Social Media voor Google te belangrijk is om hierin te falen.

Social Media zijn belangrijk en zullen in de toekomst een steeds prominentere rol gaan spelen. Het beïnvloedt Google en dus ook het werk van SEO specialisten. Maar Social Media zijn slechts één aspect. Het is de combinatie van alle factoren, het kunnen overzien van het speelveld om vervolgens de elementen kunnen filteren, die van doorslaggevend belang zijn. Het talent en de ervaring bezitten om op een abstract analytische manier naar de digitale wereld te kunnen kijken en dat helder weten te formuleren en vertalen naar een SEO strategie. Dat maakt het echte verschil en onderscheidt de meester van de leerling.