nl uk
Over Ons

Designer & Developer

Een stereotype IT-er die graag in zijn eentje werkt, is hier aan het verkeerde adres. De kick van een project halen we bij Blue Mango uit het eindresultaat dat we samen hebben bereikt.

SAMEN STERK

Ze hebben een geheime Facebook-identiteit met de naam Supermen (niet doorvertellen). De één heeft een fascinatie voor fotografie en straaljagers, de ander is gek op pasta en muziek maken. Ze lopen op sneakers en zijn degenen die de dromen en ideeën van Blue Mango realiteit maken. Voor klanten en bij interne projecten. Maak kennis met Senior Designer Gino van de Staay en Software Developer René Martens.

Creativiteit en fascinatie ineen
Creativiteit en fascinatie ineen

De IT-ers en Designers van de afdeling Creatie werken intensief samen. Een symbiose waarin ze afhankelijk zijn van elkaars expertise. Twee vakgebieden waarbij de wisselwerking tussen alle schakels van de Blue Mango Marketing-machine misschien wel het meest zichtbaar wordt. Maar er is meer nodig dan alleen productiekwaliteit en expertise om een project tot een goed einde te brengen.

René:
“Als Developer bij Blue Mango is het niet alleen belangrijk wat je skills zijn of dat je de nieuwste technologie gebruikt. Het gaat vooral om de werkwijze. Ik denk namelijk dat de aanpak veel belangrijker is.”

AGILE DEVELOPMENT

Ruim twee jaar geleden implementeerde Blue Mango Agile Development. Een nieuwe benaderingswijze van projectmanagement en realisatie. Vroeger lag alles bij de start van een project helemaal vast. Er was een Functioneel Ontwerp (FO), een dictatuur van een document, waarbij je als klant bij de aanvang van een project precies moest weten wat je nodig had. Als je later in het proces een wijziging moest maken, was dat zeer kostbaar of gewoonweg onmogelijk. Met een agile projectbenadering, wordt een project opgedeeld in kleinere onderdelen die elk afzonderlijk een afgerond deel zijn.

René:
“Dankzij Agile Development hoeft de klant pas keuzes te maken wanneer het echt nodig is. Je wilt een klant niet meteen ergens op vastpinnen. Op deze manier kun je altijd alle kanten op, ook tijdens de ontwikkeling van het project.”

Gino:
“Het resulteert in een optimale samenwerking. Voorheen bepaalde Design de functionaliteit. (Lachend voegt hij hieraan toe dat “IT het dan vervolgens weer verpestte.”) Het werkt natuurlijk niet zo, nu wordt er eerst samen naar een project gekeken om te bepalen wat het beste werkt. Hierdoor kun je in minder tijd meer bereiken. Eerst kreeg de klant wat hij dacht dat hij aan het begin wilde. Nu krijgt hij precies wat hij wil aan het eind.”

CRAFTSMANSHIP

Vroeger was het als ontwerper of programmeur voornamelijk belangrijk hoeveel inhoudelijke technische kennis je had. Tegenwoordig spelen communicatieve vaardigheden en weten hoe de business in elkaar steekt een minstens zo belangrijke rol. Niet de technische oplossing, maar de communicatie naar de klant en het feit dat het werkt, is waar het om gaat. Elk project is een basis voor een vervolgproject. Opgedane ervaring wordt meegenomen en gebruikt om een nog beter resultaat te halen. Optimalisatie blijkt zo’n elementair onderdeel te zijn bij Blue Mango dat het in elke afdeling aanwezig is. Het kenmerkt de cultuur en visie van het bedrijf en speelt dus ook bij Creatie een belangrijke rol.

Gino:
“Er zijn zoveel verschillende tools waaruit je kunt kiezen. De belangrijkste skill is misschien wel het beslissen welke elementen je gebruikt om tot een optimaal resultaat te komen.”

Om te kunnen werken aan resultaat gedreven projecten moet je het grotere geheel kunnen overzien. Elk aspect heeft een impact op de performance en om die te kunnen beïnvloeden, moet je als ontwerper of programmeur dus ook voor een deel online marketeer zijn. Het klinkt logisch. Als je begrijpt wat het doel is, maak je een beter product. Elk aspect, of het nu SEO is of de snelheid waarmee een pagina wordt geladen, heeft invloed en idealiter worden al die aspecten meegenomen bij de ontwikkeling.

René:
“Een stereotype IT-er die graag in zijn eentje werkt, is hier aan het verkeerde adres. De kick van een project halen we bij Blue Mango uit het eindresultaat dat we samen hebben bereikt.”

René’s grote passie, naast zijn werkzaamheden binnen BMI, is muziek maken.

René’s grote passie, naast zijn werkzaamheden binnen BMI, is muziek maken.